środa, 15 października 2014

Jak uszyć spodenki PUMPY/BAGGY? TUTORIAL

38

Och! Ach!
Mój 1. tutorial :D Szaleństwo ;)

Fason zwany pumpami, tudzież baggy, szarawary - to jeden z najmodniejszych fasonów wśród spodenek dla dzieci.  Ponieważ szyję te spodenki nałogowo od dłuższego już czasu, dostaję sporo zapytań jak je uszyć, jak robię kieszenie, jak ściągacze, czy mam wykrój. 

Postanowiłam zrobić mój pierwszy tutorial. 
Mój sposób szycia tych spodenek na pewno nie jest idealny, na pewno nie spełnia wszystkich zasad prawidłowego krawiectwa. Ale trudno. Jest mój. Tak mi się szyje wygodnie. Spodenki sprawdzają się idealnie, są wygodne, są swobodne. I wzbudzają zachwyt :D

Jak uszyć spodenki pokażę na przykładzie spodenek, które wiem, że są dobre. Posłużyły mi jako wzór. 

A więc, co będzie potrzebne?
- materiał, najlepiej dresowy, lub jakakolwiek inna dzianina bądź tkanina miękko układająca się.
- spodenki na wzór - mi posłużyły inne pumpy, jednak spokojnie można użyć dzinsów, bojówek które leżą dobrze na naszym dziecku, mają dobrą długość itp. Spokojnie można użyć też wykroju z burdy w odpowiednim rozmiarze.
- oczywiście nożyczki, szpilki, centymetr.
- maszyna do szycia :D
Moje spodenki będą w rozmiarze 104cm.
Spodnie, które mają nam służyć za wzór, kładziemy na materiale, z którego będziemy szyć spodenki. Kredą lub ołówkiem do tkanin, odrysowujemy kształt spodenek na tkaninie. W moim przypadku jest łatwo, bo mam wzór gotowych baggy. Jeśli używanie normalnych spodni, musicie pamiętać, by możliwie szeroko rozłożyć nogawki. Im szerzej je rozłożycie, tworząc z nich swoisty szpagat, tym bardziej w pupie będą wiszące. Należy pamiętać o obniżeniu kroku - wystarczy ok 3-4cm i zaokrągleniu krocza. Gdybyście szyły spodenki w małym rozmiarze, np. 74-80 obniżenie kroku proponuję dać 2-3cm. Więcej nie ma potrzeby. Tym bardziej, że dziecko wtedy jest w pieluszce, więc tak naprawdę ten luz w kroku i tak się wówczas gubi.

 Kolejnym krokiem jest zaznaczenie, gdzie zaczną i skończą się kieszenie. Mając odrysowany zewnętrzny wzór spodni, zaznaczamy kreskami zarys kieszenie na karczku biodrowym. Zaznaczamy też głębokość worka kieszeni. I tutaj nie podam Wam jak duży ten worek ma być. Robię to bowiem najlepszą metodą z możliwych - NA OKO.
 Na poniższym zdjęciu widać odrysowane spodenki na tkaninie. Nawiasem mówiąc, to czarna dresówka, która w lampie mojego aparatu wyszła buro szara. Zaznaczyłam sobie również środek kroku - poprzez złożenie spodenek. Jeśli odwzorowujecie z innych spodni, które mają szew w kroku - macie sprawę ułatwioną. Szew jest w środku :D Dodatkowymi pomarańczowymi liniami zaznaczyłam jak będzie wyglądać moja kieszeń. Obie części to worek kieszeni wraz z karczkiem biodrowym. Część głębsza to worek kieszeni.
 Zaczęłam wycinać spodenki. Najpierw jedną nogawkę. Mając zaznaczony środek kroku i środek na pasku, złożyłam na pół i wycięłam lustrzaną drugą nogawkę.


 Teraz pora na kieszenie! To wcale nie jest trudne. Bez obaw. 
W tychże spodenkach, kieszenie i pasek są z dresówki z nadrukiem. Tak dla wesołości, by za nudno nie było ;) 
Tkaninę złożyłam wzdłuż nitki prostej, czyli brzegu fabrycznego, co widać poniżej.
 Na pepitce położyłam wycięty już wykrój z czarnej dresówki. Dla pewności położyłam jeszcze pierwowzór, by upewnić się, że wystarczająco dużo złożyłam pepitkę i starczy jej po szerokości na całą kieszeń.

 Na wyciętym wykroju widać odrysowany kredą wzór kieszeni. Taki sam, jak widzieliście powyżej zaznaczony na pomarańczowo. I wycinam kieszeń z pepitki. Najpierw wzdłuż prawego brzegu spodenek. Potem nożyczki staram się prowadzić odpowiednio jak idą linie na materiale i wycinam całą kieszeń z karczkiem.

 Kieszeń z karczkiem biodrowym. Gdzie jest brzeg a gdzie środek kieszeni widać po zaokrągleniu, które jest wewnątrz spodenek.
 Teraz musimy wyciąć sam worek kieszeni. Naszą kieszeń z karczkiem wycinamy jeszcze 2 razy. W tej chwili musimy mieć identyczne 4 części. Czy to jasne póki co?
 Mając zaznaczoną kieszeń kredą na materiale, odcinamy boki - karczki biodrowe. te karczki posłużą nam teraz, by na dwóch częściach kieszeni wyciąć je również.
 Dzięki temu uzyskaliśmy sam worek kieszeni, bez karczka biodrowego.
 Och, i tutaj zaczęłam robić zdjęcia kolejnych spodenek. Inna wersja kolorystyczna. Ten sam fason. 

Ok, idziemy dalej. Nadążacie?! 

Worki kieszeni przykładamy prawą stroną do prawej strony przodu spodni. szpilkujemy, by nic nam się nie poprzesuwało. Szyjemy :)
 Ja szyję na overlocku. Jestem posiadaczką Singera, wersji dostępnej w Lidlu. Swoją maszynę mam od lutego i działa bez zarzutu. Ale oczywiście nie każdy ma w domu overlocka. I nie jest to warunek konieczny, by szyć dzianiny. Jasne, jest prościej. Ale kiedyś overlocka nie miałam i na maszynie domowej też sobie radziłam. Większość dzianin się nie kruszy i nie strzępi. Wtedy szyjąc dzianiny, wystarczy użyć jedynie ściegu prostego. Jeśli mamy maszyny z wieloma ściegami, fajnie jeśli możemy użyć ściegu wzmocnionego (potrójnego) lub ściegu do tkanin elastycznych (np. zygzaka). Jeśli takie mamy. A jak nie to szyjemy zwykłym ściegiem prostym. Pamiętając, by przy ściegu prostym lekko naciągać materiał. Chodzi o to, by ścieg był lekko luźny, dzięki temu nie pęknie nam szew, np. przy wciąganiu portek dziecku na pupę. 
Uwaga! Nie naciągamy tkaniny, przy obrzucaniu brzegów zygzakiem, bo materiał zacznie brzydko falować. Gdyby te spodenki szyła na maszynie domowej, tkaninę w czaszki musiałabym obrzucić, bo strasznie się sypała ta pętelka. Jak wspomniałam, większość dzianin tego nie robi, dzięki czemu możemy sobie darować obrzucanie brzegów. Nie będą się strzępić. 

Gdy worki mamy przyszyte do przodu spodenek, podwijamy ładnie pod spód i szpilkujemy brzegi. Ja kieszenie stębnuję, zazwyczaj na szerokość stopki. Dzięki temu kieszeń się nie wywija na wierzch i lepiej się układa.


 W tym miejscu powinno pojawić się zdjęcie, na którym przypięłam spodnią część kieszeni - z karczkiem biodrowym. Niestety zapomniałam zrobić. Przypinamy kieszeń z karczkiem. Bez problemu karczek ułoży nam się tyle ile trzeba na boku, bo kieszeń wewnątrz spodenek złożymy brzegami do siebie. Nie ma opcji, by karczek wyszedł nam za wąski/za szeroki. Przecież wycięliśmy 4 identyczne worki kieszeni. Pamiętacie? Zszywamy worki kieszeni ze sobą. Przód spodenek będzie gotowy. Składamy z tyłem spodenek prawą do prawej i zszywamy brzegi zewnętrzne oraz wewnętrzną część nogawek.

 Zszyte spodenki wyglądają tak:
 Czas na ściągacze na nogawkach. Mierzymy obwód gotowych nogawek na dole. Ściągacze wycinamy o ok 2-3cm krótsze. Jeśli obwód nogawek wyszedł nam np 22, to ściągacz wycinamy 19-20cm. Szerokość ściągacza dowolna. Ja zazwyczaj robię jakieś 5cm. Czyli wycinam dwa prostokąty o wymiarach 10cm (5cm x2) x obwód pomniejszony o 2-3cm. Jeśli nie macie gotowej dzianiny ściągaczowej, możecie wyciąć je z dresówki tak jak ja to zrobiłam. Warunek - sprawdzacie po której stronie dzianina bardziej się rozciąga, po szerokości czy po długości. I wzdłuż tej strony kroicie ściągacz. Bo przecież musi się rozciągać i ściągać.
 Takie prostokąty składamy na pół i zszywamy krótsze boki (prawa do prawej).
 Składamy na pół wzdłuż szerszego boku i otrzymujemy gotowy ściągacz do przyszycia. Identycznie szyje się ściągacze do rękawów, a nawet ściągacz przy dekolcie (ten tylko wąski oczywiście i krótszy niż obwód szyi o jakieś 5-6cm na moje oko;)).
 Ściągacz przyszywamy, nakładając go na nogawkę. Oczywiście dla estetyki staramy się by szew ściągacza pokrywał się w linii prostej ze szwem nogawki. Ja zawsze szew ściągacza układam do środkowego szwu nogawek. Ładniej to wygląda niż zszycie ściągaczy jest po zewnętrznej stronie.
 Zszywamy. Pamiętaj, że ściągacz jest węższy niż nogawka, więc podczas zszywania go z nogawką, naciągnij do obwodu nogawki!


 Teraz ostatnia prosta w naszym maratonie: pasek. W tym przypadku, musztardowa dzianina z której szyłam, jest z elastanem, fajnie się naciąga. Pasek skroiłam jakieś 4-5cm krótszy niż szerokość spodenek, bo wiedziałam, że się naciągnie. Gdybym pasek robiła z czaszek, które elastanu nie mają i się nie naciągają, skroiłabym identycznej długości jak obwód spodenek w pasie.

 Zszywamy brzeg paska. W środek włożyłam zszytą już gumę - dostosowaną do obwodu dziecka w pasie. Przy rozmiarze 104-110 jest to 51-52cm. Gumę ucięłam 50cm, by trzymała w pasie. Zawsze gumę skracamy o 1,5-2cm niż dziecko ma w pasie, bo inaczej guma się rozciąga i portki będą lecieć z pupy. Szew paska układam równo z szwem bocznym.
 Gdy naciągnęłam pasek z gumą, wyłapałam przeciwległy środek i przypięłam szpilką do drugiego szwu bocznego spodenek. Tak samo naciągając przyszpilkowałam po środku przodu i tyłu.
 Zszywam pasek ze spodenkami cały czas ten pasek naciągając do spodenek.








I jak????? Udało się Wam uszyć?? 
Spodenki gotowe! Pokażcie wasze dzieła, w linkach do blogów w komentarzach. Chętnie zobaczę. 

Wiem, idealny tutek nie jest. Brakuje jakichś wyjaśnień, coś nagmatwałam?? Napiszcie, zaraz to poprawię.

Mam nadzieję, ze ten kurs w moim wykonaniu będzie przydatny.

Edycja 1:
Jak wyglądają na dziecku możecie zobaczyć Tutaj.

Pozdrawiam ;)

38 komentarzy:

  1. Przeczytałam, ale muszę na spokojnie jeszcze raz się z nim zapoznać :) Dam znać czy jest zrozumiały w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czekam zatem na wiadomość :) bo sama jak czytam to nie wiem, czy rozumiem ;)

      Usuń
  2. A zdjęcie ma dzieciu można prosić? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ proszę, uzupełniony link w poście :) pozdrawiam

      Usuń
  3. Boskie są! Te w czachy super!

    OdpowiedzUsuń
  4. Napaliłam się na te spodenki. Jak mi coś wyjdzie to się pochwalę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. dzięki za tutek! rzeczywiście szycie ni ebyło takie skomplikowane :) jak skończę to wrzucę fotkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. gdzie mozna kupic taka dresowke w czachy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłam ją na grupie na Facebooku - Happy FAbric. Powtarza się na wielu grupach i na allegro.

      Usuń
  7. na razie trochę nie ogarniam tego, muszę jeszcze raz na spokojnie przeczytać (ale też jestem mega początkująca :) )

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam:-) zainspirowała mnie Pani do uszycia pierwszych spodni i się udało ( jako tako ) :-):-) Ale chyba za wąskie rozstawienie Zrobiłam. .Czy mogę poprosic o wymiary w rozm. 104 jakie tutaj zostały zastosowane? Z góry dziękuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Acha. I jeśli materiał jest jednostronny to nie można wycinac wszystkich kieszeni takich samych tylko trzeba wtedy zwrócić uwagę na lewą i prawą str. :-) Tak mi wyszło dziś przy szyciu:-):-):-):-) Ale mogę się mylic bo jestem żòłtodziób :-):-) Pozdrawiam serdecznie i czekam na więcej inspiracji :-):-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam pytanie odnośnie tkaniny. Jakiej dokładnie dzianiny dresowej używasz? Czy 100% bawełna czy np. bawełna plus elastan? I czy 240 g/m2 będzie okey na takie spodenki na sezon wiosna/lato?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zazwyczaj używam dresówek z domieszką elastanu, wtedy bawełny jest zazwyczaj w granicach 92-94%. Zdarzało mi się szyć z drapanej dzianiny dresowej bez elastanu (100%) ale wtedy trzeba uważać by nie zrobić za wąskich nogawek, bo się nie naciągną, a opięte na łydkach zwyczajnie mogą uwierać i być niewygodne. Moim zdaniem 240g spokojnie się nada na portki na lato :) zarówno na długie jak i krótkie :) tyle z mojego doświadczenia ;)

      Usuń
  11. Witam, dziękuję, dzięki Pani udało mi się uszyć spodenki :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzisiaj dzięki temu tutorialowi uszyłam spodenki synkowi, jestem początkująca w szyciu i po kilka rzay wszystko czytalam i udało się, może nie idealnie ale już mam w planach kolejne także myślę że dojdę do wprawy:-) Dziękuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja nie ogarniam niestety jak zszyć środek kieszeni. w tutorialu pokazane jest jedynie wycinanie kieszeni i zszycie jednej części ze spodniami, a jak ten materiał wywinąć i zszyć tak żeby kieszeń była kieszenią a nie dziurą w spodniach? Jest tu ładnie pokazane że kolor kieszeni "wychodzi" ze spodni, ale nie jest wytłumaczone jak tego dokonać :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co jest niezrozumiałe. Kieszeń wycinamy zazwyczaj w dwóch częściach - sam worek i worek kieszeni połączony z karczkiem biodrowym. Sam worek jest tą częścią, którą przykładamy prawa do prawej przodu spodenek. Zszywamy i wywijamy do środku. Przykłądamy część kieszeni z karczkiem biodrowym. Karczek biodrowy to ta część kieszeni która jest widoczna na biodrze. Dokładamy od spodu i zszywamy ze sobą obie części kieszeni. I gotowy w ten sposób mamy przód spodenek do połączenia z tyłem.

      Usuń
  14. Super, muszę w końcu takie uszyć!

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam. Tez mam Singerke i nie chce mi szyć dzianin , dresówek itp :( zmienialam igly , przestawialam ściegi, naprężenia nici i jak przepuszcza tak przepuszczała . Poradz jak ją ustawić ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedyne co mogę poradzić to próba z różnymi ustawieniami naprężenia, długości ściegu. I przede wszystkim warto mieć wyczyszczoną maszynę, bo wszelki kurz w bębenku i inne farfocle powodują, że maszyna nie szyje tak, jak powinna. Jeśli nic nie pomoże, może warto udać się do serwisu? Pozdrawiam Pati

      Usuń
  16. ja to chyba jakaś ciemna masa jestem wszystko zrozumiałam prócz tych kieszeni a tak chce sie nauczyć szyć z kieszeniami

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam, faktycznie post jet super, ale dla osoby mało doświadczonej, trochę niejasno wytlumaczona kwestia kieszeni. Bo jeśli rozumiem kieszeń jest złożona na pół, i tylko z jednej jej strony wycinamy karczek, tak? czy kieszeń na dodatki na szwy?

    OdpowiedzUsuń
  18. Udało się! xD i w dodatku z bluzą w komplecie :)
    https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14067446_1138191519552453_4693235132425968664_n.jpg?oh=bc5d9867aca5228d2f34ff7a5816d11e&oe=584BCC11

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudowny dresik!!! Miło widzieć, że mój tutek się przydał. Dziękuję za to zdjęcie. Ciepło pozdrawiam :* Pati

      Usuń
  19. A ten pomarańczowy ściągacz to z jakiego jest materiału? I gdzie został zakupiony?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ściągacze zrobiłam tu z musztardowej dresówki pętelki z elastanem, ale kompletnie nie pamiętam gdzie kupionej. Ten post powstał 2 lata temu, przez ten czas wielokrotnie zmieniałam miejsca zakupów. Obecnie jest tak dużo sklepów z dzianinami, że nie powinno być problemem znalezienie ściągacza w takim kolorze. Pozdrawiam

      Usuń
  20. Ale piękne połączenie, musze w końcu sama spróbowac coś uszyć :)

    OdpowiedzUsuń
  21. A ja się zastanawiałam, jak wykorzystać pipetkę i musztardę, co mi została. A tutaj już wszystko jasne, dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że poddałam pomysł ;) pozdrawiam

      Usuń
  22. Proszę mi do radzić ile materiału potrzebuje na takie spodnie w rozmiarze 116-122 cm(materiał o szer.180cm)?Z gory dziękuje za odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  23. Ile materiału o szer.180cm potrzebuje na uszycie takich spodenek w rozmiarze 116-122cm? Z gory dziękuje za odpowiedz☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, potrzebujesz tyle materiału ile długości mają spodnie plus zapasy na szwy. Radzę zmierzyć wykrój - inne spodnie w tym rozmiarze - nogawkę z boku.

      Usuń
  24. Proszę mi do radzić ile materiału potrzebuje na takie spodnie w rozmiarze 116-122 cm(materiał o szer.180cm)?Z gory dziękuje za odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  25. Wielkie dzięki za szybka odpowiedz☺

    OdpowiedzUsuń